Vores institution er en børnehave og vi arbejder derfor udfra dagtilbudsloven.
Kap.1, §1-4: Dagtilbudsloven siger at man skal fremme børns udvikling, trivsel, selvstændighed og læring gennem forskellige socialpædagogiske fritidstilbud. Give familier fleksibilitet og valgmuligheder og forebygge negativ social arv på en måde der er aldersvarende og udfordrende for det enkelte barn.
Kap.2, §7-8: Formålet er at tilbyde et fysisk, psykisk og æstetisk miljø som fremmer trivsel, sundhed, udvikling og læring. At sikre en god og tryg opvækst med medansvar og forståelse af de demokratiske spilleregler. Alsidig personlig læring: sociale kompetencer, sproglig udvikling, krop og bevægelse, natur, kulturelle udtryk og værdier.
Der skal udarbejdes lærerplaner som følger de overstående regler.
Dilemmaer der kan dukke op:
Man må nogle gange ofre individualiteten frem for fællesskabet.
Hvis et barn fortæller noget i fortrolighed kan det være svært at vurdere om man skal videregive informationerne.
Integration/kulturel barriere. Forskelle i opdragelse, baggrund og måltidskultur (f.eks. muslimer der ikke må spise svinekød) som man skal tage højde for.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar:
flot, flot - kan i mon være mere konkrete - hvad kunne det være barnet fortæller i fortrolighed, og hvordan reagerer pædagogen?
Send en kommentar